E-LEGITYMACJE
Szanowni Państwo,
Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. 2023 poz. 1120) od dnia 12 lipca 2024 r. szkoły są zobowiązane wszystkie nowe legitymacje wystawiać w formie plastikowych kart ID-1 (potocznie zwanych e-legitymacjami).
Co to jest e-legitymacja?
e-legitymacje to plastikowe karty wykonywane w ustandaryzowanym formacie ID-1. Aby legitymacja mogła zostać wydana uczniowi, musi zostać spersonalizowana tj. na blankiecie muszą zostać nadrukowane w odpowiedniej technice poniżej wymienione dane ucznia.
- zdjęcie (najlepiej to samo, które trafi na mLegitymację ucznia tj. legitymację w postaci dokumentu mobilnego, dostępnego w ramach aplikacji mObywatel);Obecne przepisy nie precyzują, jakie wytyczne powinno spełniać zdjęcie do legitymacji szkolnej. Jednak można się wspierać wytycznymi odnośnie innych dokumentów państwowych. Są one dostępne na stronie gov.pl. Najważniejsze jest, aby dostarczone zdjęcie było aktualne i kolorowe oraz wykonane w rozdzielczości co najmniej 300 dpi;
- imię (imiona);
- nazwisko;
- data urodzenia;
- numer PESEL (lub nazwa i numer innego dokumentu tożsamości);
- numer legitymacji;
- data wydania legitymacji.
Dodatkowo legitymacja powinna zostać uzupełniona o dane jednostki szkolnej, do której uczęszcza uczeń, tj.
- nazwa i adres szkoły, przy czym zgodnie z § 19 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. 2023 poz. 1120), w przypadku szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół można pominąć nazwę zespołu;
- imię (imiona) i nazwisko dyrektora szkoły.
Kto produkuje i sprzedaje blankiety do e-legitymacji?
Blankiety obowiązujące po 12 lipca 2024 r. będą aktualnie produkowane przez dwóch producentów tj. Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych oraz przez Polskie Karty. Każdy z wymienionych producentów ma swoje unikatowe oznaczenie, które nadrukowuje na rewersie blankietu każdej legitymacji. Obok tego oznaczenia pojawiają się również cyfry oznaczające rok produkcji blankietu. Dodatkowo każdy blankiet zawiera również tzw. oznaczenie indywidualne składające się z dwóch litery i siedmiu cyfr.
Blankiety legitymacji będą mogły być sprzedawane przez firmy, które uzyskały upoważnienie Ministra Edukacji Narodowej do pośredniczenia w sprzedaży dokumentów, zgodnie z procedurą dostępną na stronie ministerstwa. Lista firm znajduje się w dokumencie: Lista podmiotów upoważnionych przez Ministra Edukacji do pośrednictwa w sprzedaży blankietów i druków dokumentów publicznych (ostatni na liście).
Wyrobienie e-legitymacji w placówce ZSP nr 16 w Krakowie
W związku z powyższym w procesie wyrabiania e-legitymacji nasza placówka będzie korzystać z platformy librus w współpracy z firmą LOCA, która będzie drukować legitymacje.
Aby rozpocząć proces wyrobienia e-legitymacji na początek należy załączyć zdjęcie ucznia do legitymacji w platformie librus.
Instrukcja https://drive.google.com/file/d/1j-oi_5rFOC2zjUp0hpAhxzO7BzqoH-t9/view?usp=sharing
Po załączeniu zdjęcia sekretarz szkoły sprawdza jego poprawność i zatwierdza. Następnie zatwierdzone dane zostają przekazane do wyrobienia e-legitymacji. Proces wyrobienia e-legitymacji przez firmę LOCA po przekazaniu niezbędnych danych wraz ze zdjęciem trwa do 30 dni. Jako placówka po przekazaniu danych nie mamy wpływu na czas realizacji zamówienia w związku z tym, nie możemy przyśpieszyć tego procesu.
Duplikat e-legitymacji
Zagubienie legitymacji należy niezwłocznie zgłosić szkole. Aby wyrobić duplikat e-legitymacji należy złożyć poniżej wskazany wniosek, a także uiścić opłatę w wysokości 9 zł
MLEGITYMACJA
Nasza szkoła przystąpiła do projektu mLegitymacja.
MLegitymacja, to legitymacja szkolna w telefonie, będąca częścią aplikacji mObywatel. Jest bezpiecznym, nowoczesnym i bezpłatnym narzędziem, które – identycznie jak papierowa legitymacja – poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych.
W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji:
imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, data wydania, termin ważności, status użytkownika (uczeń), data urodzenia, PESEL, nazwa i adres szkoły.
Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń Szkoły Podstawowej nr 109. Aby uruchomić mLegitymację dziecko musi posiadać telefon z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 6.0. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności legitymacji w wersji papierowej.
W przypadku utraty przez ucznia prawa do posiadania legitymacji Szkoły Podstawowej nr 109 (np. ukończenie szkoły, przepisanie dziecka do innej szkoły) legitymacja mobilna będzie unieważniana. Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji tj. w sytuacjach takich jak: zgubienie, uszkodzenie, niepoprawne działanie urządzenia mobilnego lub jego wymiana na inne.
Ponieważ mLegitymacja jest przypisana do konkretnego urządzenia, w momencie jego zgubienia lub kradzieży, należy natychmiast poinformować osoby odpowiedzialne za wydawanie mLegitymacji w szkole.
Procedura wydawania mLegitymacji
W szkole :
- Rodzic ( opiekun prawny)na adres mailowy: panek.klaudiasp109@gmail.com wysyła zdjęcie legitymacyjne w formacie JPG lub JPEG w rozmiarze do 5MB – plik musi być nazwany imieniem i nazwiskiem ucznia i nazwą klasy.
- Następnie uczeń przynosi do sekretariatu uczniowskiego przygotowany w wersji tradycyjnej i podpisany przez rodzica / prawnego opiekuna wniosek o wydanie mLegitymacji oraz potwierdza swoją tożsamość papierowym dokumentem.
- Po wprowadzeniu do systemu uczeń otrzymuje kod aktywacyjny, który będzie do odbioru w sekretariacie uczniowskim. Informacje dotyczące gotowości do odbioru kodu będą wysyłane w wiadomości zwrotnej na adres z którego przesłane zostało zdjęcie.
- Kod aktywacyjny QR jest ważny 30 dni od momentu jego wygenerowania w systemie.
- Ustawowy czas realizacji wprowadzenia przez szkołę wniosku do systemu wynosi 14 dni, gdy wszelkie kroki formalne ciążące na rodzicu i uczniu zostały prawidłowo dopełnione. W przypadku braków formalnych, rodzic zostaje o nich powiadomiony e-mailowo, na adres użyty przy wysłaniu zdjęcia do szkoły i w terminie 7 dni uzupełnia braki. W przypadku niedotrzymania terminu 7 dni, wniosek traci ważność, a materiały przesłane przez rodzica i dostarczone przez ucznia zostają trwale usunięte.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o mLegitymację i po wyrobieniu dokumentu (wprowadzenie danych do systemu i wygenerowanie kodu QR), wszystkie dane przesłane przez rodzica zostają trwale usunięte i nie są archiwizowane przez szkołę.
W domu należy:
- Pobrać aplikację mObywatel. Informacja pod linkiem:
- Zapoznać się z regulaminem mLegitymacja i zaakceptować regulamin.
- Wybrać „PLUS” i „Legitymacja Szkolna”.
- Zeskanować kod QR.
Ważne linki:
WNIOSEK o wydanie mLEGITYMACJI
GENERATOR ZDJĘĆ DO mLEGITYMACJI
LEGITYMACJE TRADYCYJNE PAPIEROWE
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków od dnia 12 lipca 2024 roku zostają wyrabiane tylko i wyłącznie e-legitymacje. W związku z powyższym legitymacje tradycyjne w wersji papierowej obowiązują uczniów, którym legitymacja została wyrobiona przed 12 lipca 2024r. i posiadają wolne okienka na pieczęć szkoły.
W przypadku zagubienia legitymacji tradycyjnej zostaje wyrobiony duplikat w formie e-legitymacji. Wniosek został wskazany przy opisie e-legitymacji.
INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 109 W KRAKOWIE
Administratorem danych osobowych jest Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 16 z siedzibą ul. Mackiewicza 15, 31 – 214 Kraków, zsp16@mjo.krakow.pl, : 12 415 56 66
- Podane dane będą przetwarzane w celu wydania mLegitymacji oraz umożliwienia korzystania z Systemu mLegitymacji (art. 6.1.c RODO tj. wykonanie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, a w sytuacji, gdy przetwarzane będą szczególne kategorie danych art. 9.2. g RODO tj. przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego);
- Dane będą przetwarzane przez Administratora danych w celu prowadzenia rejestru wydanych legitymacji przez okres do 6 lat od zakończenia nauki w szkole. Dane przetwarzane w Systemie mLegitymacje będą przetwarzane do 6 lat od momentu ostatniej aktywności użytkownika w Systemie lub do momentu ustania lub przedawnienia roszczeń.
- Dane będą udostępniane ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, który będzie je przetwarzał w systemie teleinformatycznym, w zakresie niezbędnym do obsługi dokumentów elektronicznych oraz realizacji czynności określonych przepisami, a także zapewnienia bezpieczeństwa teleinformatycznego i bezpieczeństwa obrotu prawnego..
- Przysługuje Państwu prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych dotyczących swojej osoby, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu, oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
- Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych Osobowych są dostępne pod adresem mailowym: inspektor5@mjo.krakow.pl
Korzystanie z mLegitymacji jest bezpłatne i dobrowolne. W każdym momencie można zrezygnować z usługi – w tym celu należy zgłosić się do szkoły.